Nuffnang

Pengikut

Selasa, 24 Mac 2009

Bah Roy



Awal tahun macam biasa kelas intervensi aku ramai dapat anak murid baru. Mula-mula kita memang susah nak menilai tahap kebolehan pelajar. Boleh baca ke tak boleh ke. Kalau boleh baca tahap yang mana boleh satu suku kata atau boleh dua suku kata atau pun memang boleh baca. Kalau tengok muka semua macam cerdik je. Bila dah buat ujian membaca dan menulis baru kita tahu dimana tahap kebolehan pelajar tersebut.

Sepanjang aku mengajar kelas intervensi memang biasa jumpa budak yang langsung tak kenal ABC. Terutamanya pelajar asli. Namun mereka masih boleh faham setiap arahan yang diberi dan paling koman pun boleh menyalin. Tetapi tahun ni ada sorang budak asli yang agak unik daripada yang lain. Dia cacat sikit. Jalan nya ringkat

Bila aku bagi arahan untuk buat kerja dia buat dek je. Bagi pensil dia buat dek je. Tanya dia nama buat tak tau je tak de respons. Muka selamba je. Mula-mula panas hati juga. Bila aku risik daripada kawan-kawan dia rupa-rupanya apa benda pun dia tak tau. Membaca dah tentu tak tau. Menulis langsung tak tau. Yang aku paling sedih pegang pensil pun tak tau. Nak sebut nama sendiri dan tulis nama sendiri pun tak tau. Kalau tengok nama macam orang putih mesti terror ni.

Aku bagi arahan dalam Bahasa Melayu langsung tak tau. Kadang-kadang kawan dia cakap dalam bahasa asli pun dia tak berapa tahu. Memang parah. Tetapi rajin datang sekolah. Apa yang aku boleh buat guna bahasa isyarat la. Aku selalu angkat tangan dan cakap hai ngan dia. Dia pun angkat tangan dan cakap hai. Kome ingat tak watak aziz samsuddin menyamar jadi reporter dekat pintu gua yang selalu hai dengan P Ramlee dalam cerita Ali Baba Bujang Lapok. Macam tu la.

Apa yang aku boleh buat ajar dia pegang pensil dan melukis bentuk-bentuk bulat,empat segi dan bentuk yang dia suka. Bagi biasa tulis. Itupun macam-macam bentuk yang keluar. Bila dapat buat sesuatu bentuk sukanya dia. Ada sekali tu aku bergurau ngan dia. Tengah sedap dia melukis bentuk kat meja aku, aku tunjuk penumbuk kat dia. Kome tau apa dia buat. Dia letak pensil terus duduk kat tempat dia lepas tu langsung tak mau buat apa.

Kalau hari ini kita berkeras atau marah dengan pelajar asli ni, keesokannya ramai le tak datang sekolah. Aku pun belajo juga sikit-sikit cakap asli untuk memudahkan aku. Malau Hai et (nak pergi mana) Walah (tak payah) dan Toi Ikui (perut besar)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...