Nuffnang

Pengikut

Ahad, 29 Mac 2009

Tahniah Atlit lumba basikal negara


Ketika artikel ini di tulis Mohd Hasni Awang telah melayakkan diri ke peringkat akhir Kejohanan Basikal Dunia di Poland. Ini merupakan kesinambungan kejayaan Rizal Tisin yang berjaya meraih pingat gangsa. Sebagai rakyat malaysia aku amat bangga apa tah lagi yang menang tu anak melayu.

Namun sekadar berbangga rasanya tak cukup. Sepatutnya pemimpin-pemimpin persatuan sukan bukalah mata. Cari sebab mengapa mereka boleh berjaya. Yang lebih penting gandingan jurulatih, pegawai sukan dan atlit lumba basikal malaysia sudah tentu mempunyai formula tersendiri sehingga berjaya meletkkan pelumba negara di kelas dunia.

Buang lah ego dan sikap tinggi diri. Apa salahnya bertanya dan kaji cara budaya dan cara kerja mereka. Bawa budaya dan cara kerja tersebut di dalam lain-lain persatuan sukan. Susah sangat ke ?. Kadang-kadang aku tak paham apa nak jadi dengan sesetengah persatuan. Yang paling ketara bolasepak. Aku dah malas nak ambik tau. Pasukan Perak main pun aku dah tak ambik port. Sapa yang main untuk malaysia dan perak pun aku dah tak tau.

Aku ingat masa sekolah dulu, jurulatih pasukan bolesepak sekolah aku berjaya membawa pasukan sekolah menjuarai kejohanan bawah 18 dan 15 perigkat daerah. Ramai juga pemainnya berjaya mewakili negeri perak. Sedangkan sumber pemain sangat terhad.

Berkat perancangan yang betul, latihan gigih dan pemain yang disiplin maka selalu lah pasukan sekolah menjuarai peringkat daerah. Orang yang macam ni yang kita hendak dalam persatuan sukan. Bukan orang yang langsung tak tau pasal sukan. Malah ada yang bersukan pun tak pernah dilantik sebagai pemimpin sukan. Memang hancur. Apa pun tahniah Mohd Hasni Awang semoga membawa kilauan emas untuk malaysia. Malaysia Boleh, Anak Melayu Boleh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...